PORTFOLIO

30 minut

video instalace

festival Kukačka, Ostrava

2013

Projekt 30 minut si cíleně pohrává s principy reklamních strategií.

Do chodníku zapuštěná „multimediální dlaždice“, na jejímž povrchu se v klipovitém tempu, jakoby synchronizovaném s krokem kolemjdoucího, obměňují záběry, představuje exemplární ukázku postupu, jak si získat něčí pozornost.

Tu však záhy vědomě promrhává. Namísto obchodního sdělení totiž diváku servíruje cosi jako konkretistické cvičení.

Detailní záběry na barevně diferencované textury možná někoho ještě na chvíli přinutí k poněkud zoufalé úvaze, že je svědkem prezentace vzorníku podlahových či střešních krytin. Příliš diverzifikovaná nabídka a absence jakýchkoli doplňujících údajů jej ale nakonec stejně přinutí podobné teorie opustit. Jestli i poté zachová „dlaždici“ přízeň, možná nakonec pochopí, že jeho pozornost přitáhla autorčina hra, jejímž smyslem je poukázat na křehkou hranici mezi abstrakcí a předmětností. Z původně abstraktních snímků a krátkých videí, jejichž společným jmenovatelem je horizontála, se mu budou postupně vyjevovat další souvislosti a pro jednotlivé abstraktní vzorce nalezne reálnou předlohu ve skutečném světě architektonických detailů fasád, plotů či intimních zákoutí bytu.

Video je tak vlastně i poctou modernismu, jehož významným (ne-li dokonce základním) principem je potřeba purifikace (abstrahování) každodenní skutečnosti. Těžko však říci, zdali k tomu, aby vše pochopil, bude diváku stačit jen délka obědové přestávky, na kterou autorka v názvu odkazuje.