Hýčkejte se - časem

Aktualizace: 11. úno 2019

Nic nestíháte, jste pořád na nohách, a přesto není nic hotové. Taky někdy přemýšlíte, jak to udělat, aby den měl více hodin. Jak skloubit čas pro sebe, domácnost, děti a partnera? Napsala jsem 13 inspiračních tipů.


Dřív jsem byla doslova a do písmene hotová každý večer. A přitom jsem toho dělala mnohem míň než teď. Bydlela jsem na bytě, měla starost o jedno dítě.

A i tak jsem kmitala. Chtěla jsem všechno a všechny tyto potřeby naplnit, ideálně a dokonale. Navíc jsem svému jedinému děťátku věnovala téměř nepřetržitou pozornost, aby náhodou citově nestrádalo. 

Nestrádalo, ale já jsem se vyčerpala a ono to cítilo.


Je možné vše stíhat a ještě být v pohodě?


Dostala jsem se k tomu, že to jde, jen je třeba spoustu každodenních činností a hlavně myšlenek přehodnotit. A vědomě pracovat na jiném nastavení tak dlouho, než jej přijmeme za své.


Nelze něco dělat stále stejně a čekat, že se něco změní. Také nelze vždy naplňovat očekávání, která bývají často příliš vysoká. Je nutné najít rovnováhu a svoji hranici, co jsem ochotná udělat pro co.


Když se jako dospívající začínáme o sebe starat sami a najednou se o nás nepečuje nikdo jiný, musíme si najít systém, abychom mohli fungovat.

S přibývajícími závazky starosti přibývají a my se to učíme zase znovu.


I když se to někdy tak nejeví, vše je otázkou priorit a volby. Jako snad každá z nás si lámu hlavu nad tím, kde vzít víc času.

A za chodu se učím lépe organizovat a i harmonizovat.


Rozhodla jsem se s vámi podělit o pár tipů.

Nejsou pochopitelně univerzální, každá z nás to má jinak, ale jistě alespoň najdete podněty k zamyšlení.


Čas v domácnosti


Tip 1: Vařím, uklízím i zahradničím s dětmi, nečekám, až usnou, či je někdo pohlídá. Zapojte děti do všemožných činností v domácnosti. Ale nenuťte je, buďte vzorem. Ideální je, aby děti chtěly samy, aby byly vnitřně motivovány, a vytvořily si tak k domácím pracem zdravý a pozitivní vztah. Navíc dostanou funkci, což je pro rodinnou sounáležitost důležité.





Kdo můj blog už nějakou dobu čte, tak ví, že jsem příznivcem minimalistického stylu - takže logicky čím míň věcí máte, tím míň trávíte času jejich uklízením a tím více budete mít času na něco jiného. Napsala jsem ebook, kde získáte základní návod, jak toho dosáhnout.

Tip 2: Mějte méně věcí.


Tip 3: Dalším tipem do domácnosti je naučit se dělat rychlé úkony hned, automaticky. Nepřenášejte/neodkládejte něco jen tak někam. Vytvořila jsem si pravidlo jednou v ruce - když už mám nějakou věc v ruce, tak ji rovnou dám na místo, kam patří. Zabere to o minimum času navíc a nemusíte na to už koukat, myslet a hlavně se k tomu vracet.


Stává se mi (zvlášť když nepořádek přitahuje nepořádek:), že například za celý den nemám energii na uklizení vrchovatého dřezu. Jsou dvě možnosti, buď to překonáte, nebo to udělá někdo jiný.


Tip 4: Můj tip je, pozvěte si dobrou kamarádku na pomoc. Zjistila jsem, že prostor, který neuklízím denně, se uklízí mnohem lehčeji. Udělejte si tedy v těchto dnech s kamarádkou uklízecí swap.





Čas pro mě


I když se často věnuju fyzickému prostoru, vztahy jsou vždy na prvním místě. Ten nejprimárnější je vztah se sebou. Hodně se teď o tom mluví, kurzy osobního rozvoje jsou v kurzu, ale ještě v tom upřímném vztahu samy k sobě nemáme leckdy jasno.


Musím přiznat, že tento čas je pro mě momentálně nejtěžší disciplína. Nemáme moc hlídání, takže čas pro mě je hlavně, když děti spí a partner je v práci. Zvykla jsem si ale hledat krátké chvíle během dne.


Poobědní káva je už (nejen) moje rutina a i děti chápou, že si ji chci vychutnat.


Tip 5: Snažte se tu vaši chvilku (cokoliv, co vás potěší a u čeho se zastavíte) využít k načerpání sil a nic jiného nedělejte. Koukejte minutu na nebe nebo na stromy a jen dýchejte.


Když není času mnoho, je zásadní dělat určité každodenní činnosti pořádně a vědomě.


Sprcha je jednou z nich, ponořím se do proudu vody, třídím si myšlenky a ty, které nepotřebuji, nechávám odplouvat. 


Zatím nemám krásnou koupelnu, tak pozoruju, že nemám ani potřebu tam trávit tolik času, tzn. nějak extra o sebe pečovat. Ale když je nejhůř, pomáhá mi udělat věc, kterou nedělám běžně.


Tip 6: Namalujte se, i když nikam nejdete, nebo se hezky oblečte, učešte. Nezískáte tím sice žádný čas navíc, ale za to nadhled a dobrý pocit.

A je dost možné, že se vám pak vše půjde snadněji.


Tip 7: Nakupujte online. Většinou se vám nestane, že na e-shopu strávíte 3 hodiny. V obchodním centru je to jako nic. Doporučuji například Vinted, ale musíte mít jasnou představu :)


Tip 8: Omezujte sociální sítě. Kdykoliv se načapám, jak bezmyšlenkovitě někde brouzdám, zahazuji mobil a jdu pohladit svoje děti. Někde jsem četla, že průměrně se dotýkáme telefonu mnohem častěji než svých blízkých, což je tedy opravdu hrůza. Dřív jsem si myslela, že si tak odpočívám, ale není to tak. Nezaneřáďujte si hlavu tím, co nemůžete ovlivnit, a pseudo-dokonalými životy druhých.


Moc ráda vytvářím seznamy a úkolníčky na každý den a ještě raději ty úkoly odškrtávám.) Vytvořila jsem si k tomu svůj vlastní krasoprostorový týdenní plánovač - teda dva rodinný a bloggerský, které stačí jen vytisknout a někam vyvěsit. Miluju diáře, ale jelikož jsem většinu času doma, postrádají pro mě smysl, protože se málokdy během dne podívám do šuplíku do diáře.

Tip 9: Tak tedy plánujte, ať neztrácíte čas chozením od ničeho k ničemu.





Tip 10: Pracujte s cykličností. Jelikož stále kojím, není u mě cyklus tak výrazný. Ale je skvělé využít svůj akční potenciál naplno a pak si dovolit v útlumovém období naplno nedělat nic.


Rodina


Jelikož stavíme dům, organizace rodinného a partnerského života pokulhává. Snažím se každý týden si udělat speciální čas na každého člena rodiny o samotě.

I když jsme oba hodně vytížení, každý týden máme jeden večer jen jeden pro druhého, bez počítače, mobilu. Je moc důležité si zvlášť ve stresovém a hektickém období toto udržet.


Tip 11: Povídejte si, sdílejte s partnerem svoje starosti i radosti, a nechte i ho, ať se vypovídá. Vyhraďte si na to speciální čas každý týden.


Naučila jsem se s dětmi trávit čas, který potřebují a o který si většinou řeknou, naplno. Jinak je nechávám, ať si jsou vedle mě, a já si tvořím to svoje. Tento systém, zdá se, velmi dobře a zázračně funguje.


Tip 12: Nechte děti v jejich bublince, pokud si ji vytvořily :) . Jakmile vás ale budou potřebovat, buďte k dispozici. I toto paradoxně šetří čas.

.

Tip 13: Sledujte se během dne a klidně si i zapisujte, kolik vám co zabere času a jak byste to potřebovali změnit, zlepšit. A pak si za tou změnou jděte. Klidně si i jednotlivé body někam vyvěste, ať to máte stále na očích a ideální představa se stává realitou.


Ať se vám daří!


S láskou Jana


PS: Budu moc ráda, když se se mnou o vaše organizační tipy či změny podělíte v komentářích. Budeme pak moci společně hledat řešení <3


PPS: Bloggerský plánovač zdarma ke stažení zde.


944 zobrazení